Dřív jsem neustále spěchala a zvládala milion věcí. Nejenže jsem měla přeplněný seznam úkolů, ale měla jsem vlastně celou řadu „to-do-listů“. Dny byly příliš krátké a většinou jsem nedokázala vypnout ani v noci. Víkendy nebo prázdniny byly stejné. Můj neodbytný vnitřní hlas mi neustále připomínal nevyřízené záležitosti. Nechápejte mě špatně, milovala jsem svojí práci. Ráda jsem se podílela na zajímavých projektech a případech, setkávala se s lidmi, cestovala. Ale protože tempo, ve kterém jsem žila, bylo šílené, byla jsem vyčerpaná a přecitlivělá.

A pak, jednoho dne během obzvlášť hektického období, kdy jsem hodně cestovala, mi moje dcera Vivien položila otázku, kterou nikdy nezapomenu. Zdálo se, že je po společně stráveném dni šťastná, ale zeptala se mě: „Mami, kdy se u nás zase zastavíš?“

Zlomilo mi to srdce. Dopad mého životního stylu na naši rodinu byl horší, než jsem si myslela. V kombinaci s mým vyčerpáním to vedlo k rozhodnutí z práce odejít.

Ale to není to, co nutně musíte udělat i vy. Nemusíte podnikat takto drastické kroky. Zpomalení a duševní hygiena by vás od toho měly zachránit.

 

3 důvody, proč si dát pauzu

1. Získejte nadhled

Nejlepší způsob, jak pochopit jakoukoli situaci, je se od ní distancovat. Tím získáte novou perspektivu a schopnost znovu promyslet své možnosti. Obzvlášť pokud pracujete s jinými workoholiky. Měli byste zpomalit,

 

2. Udělejte to dříve, než bude pozdě

Je pravděpodobné, že pokud opravdu dlouho jedete na maximum a bez přestávky, skončí to špatně. Je zřejmé, že v důsledku pandemie jsou lidé úzkostlivější a vyhořelí více než kdykoli předtím a negativní účinky přetrvávají. Někteří tomu říkají „posttraumatická covidová porucha“. Válka na Ukrajině a celková ekonomická situace taky na nás působí. Odpočinout si a hodit se do pohody, je jedním ze způsobů, jak se s tím vypořádat.

 

3. Je třeba zpomalit, abyste mohli zrychlit

Jak řekla americká spisovatelka Anne Lamottová: „Téměř všechno bude znovu fungovat, když se to na pár minut vypne, včetně vás.” I firemní ajtak se vás vždy  zeptá, jestli jste ten počítač co vás zlobí, restartovali. Pokud jste vyčerpaní a máte pocit, že toho máte na talíři příliš mnoho, pauza vám dodá energii, pomůže získat odolnost i vnitřní klid. Díky tomu se budete cítit silnější. V případě, že máte stále pocit, že zpomalit nepotřebujete, přesto to udělejte a berte to jako příležitost stát se z dlouhodobého hlediska ještě efektivnějšími.

 

Jak na to ve 3 krocích

1. Udělejte si osobní inventuru

Zablokujte si jeden den nebo minimálně půl dne. Začněte tím, že si prolistujete svůj kalendář. Podívejte se blíže na činnosti, které obvykle děláte. Zapište si všechny, kterým se v současné době vyhýbáte, ale máte pocit, že byste neměli. Například cvičení nebo osobní rozvoj. Roztřiďte všechny činnosti do skupin STOP, START a POKRAČOVAT podle toho, jak byste k nim měli přistupovat v budoucnu. Nejkritičtější bude seznam STOP. Pravděpodobně se vám nepodaří zpomalit, pokud některé činnosti nepustíte nebo je nepřenecháte někomu jinému. Buďte tedy v této oblasti kreativní a pokuste se najít řešení.

Zamyslete se také nad tím:

  • Kde jsou vaše hranice, pokud jde o délku pracovní doby?
  • Máte nějaký prostor pro neočekávané události? Pokud ne, jak takovou rezervu vytvořit?

V druhé části analyzujte své myšlenky a pocity. Podívejte se na zdroje svého vnitřního pocitu zaneprázdněnosti. Zkuste přijít s řešením, co je třeba udělat, abyste se cítili ve větší pohodě a vyrovnanější?

 

2. Najděte si uklidňující činnost

Možností je mnoho, vyberte si cokoli, co by vás uklidnilo, a pravidelně to opakujte. O meditaci koluje mnoho mýtů, ale přesto ji navrhnu. Lidé si obvykle myslí, že je příliš ezoterická nebo ji vyzkoušeli a jsou přesvědčeni, že to nedokážou, protože nejsou schopni zcela vypnout své myšlenky. Ale o to nejde, nemáte provádět DYI lobotomii. Jde o to, abyste se soustředili na svůj dech a zároveň sledovali své myšlenky. To nevyhnutelně povede k posílení vaší mysli. V žádném případě nemusíte sedět se zkříženýma nohama, stačí udělat si pohodlí a jen sledovat své myšlenky.

 

3. Přestaňte si stěžovat, že nestíháte

Busy is the new stupid aneb, kdo je pořád zaneprázdněný, je hloupý. Pokud je vaším výchozím postojem „jsem pořád zaneprázdněný, nestiham, mám toho hodně”, máte špatné nastavení. Je nutné získat kontrolu nad svým denním programem. Vybrat si věci, kterým se budete věnovat a vše dělat klidnějším, pohodovějším způsobem. Váš šéf si nebude myslet, že jste líní nebo málo pracujete, pokud si najednou přestanete stěžovat na to, jak jste zaneprázdnění. Naopak, ocení, že už máte věci pod kontrolou, dokážete si stanovit priority a jste dostatečně zralí na to, abyste je zvládli bez potíží.

A poslední rada pro ty, kteří fungují v korporátním světě. Je pravděpodobné, že vaše práce není nikdy hotová v tom smyslu, že by vás nečekala žádná nová. Hromada je nekonečná, jako kostky Tetris padající z horní části obrazovky videohry. S některými se vypořádáte, další se objeví. Znovu a znovu. Zvykněte si tedy na pocit, že vždy budete zkrátka mít nějaké nevyřízené úkoly.